فوم بتن

فهرست

فوم بتن

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

 بتن بخش 7 – ویژگی های فوم بتن و کاربرد های آن

ویژگیهای عمده فوم بتن :

۱- عامل اقتصادی: سبکی وزن با مقاومت مطلوب فوم بتن با توجه به نوع کاربرد – آن، بطور کلی به لحاظ اقتصادی مخارج ساختمان را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش میدهد چون در نتیجه استفاده از آن، وزن اسکلت فلزی و دیوارها و سقف کاهش یافته و ضمنأ باعث کاهش مخارج فونداسیون و پی در ساختمان می گردد که با توجه به خواص فوق با سبک تر بودن ساختمان نیروی زلزله خسارت کمتری را در صورت وقوع متوجه آن می سازد.

بتن سبک هبل (هبلکس)

۲- سهولت در حمل و نقل نصب قطعات پیش ساخته: حمل و نقل قطعات پیش ساخته با فوم بتن هزینه کمتری را نسبت به قطعات بتنی در برداشته و نصب قطعات

به علت سبکی آنها بسیار آسان میباشد هرگونه نازک کاری به راحتی روی پوشش ح فوم بتن قابل اجراست و ضمنأ چسبندگی قابل توجهی با سیمان و گچ دارد.

۳- خواص فوق العاده عایق بودن در مقابل گرما، سرما و صدا: فوم بتن به علت پایین بودن وزن مخصوص آن یک عایق موثر در مقابل گرما، سرما و صداست. ضریب انتقال حرارتی فوم بتن 0.065 تا 0.435    kcal/m2hc میباشد.استفاده از فوم بتن بعنوان عایق باعث صرفه جویی در استفاده از وسایل گرمازا و سرمازا می گردد. فوم بتن عایق مناسبی جهت صدا با ضریب زیاد جذب آکوستیک به شمار می رود که درنتیجه به عنوان یک فاکتور رفاهی در جهت جلوگیری از ورود صداهای اضافی اخیر مورد توجه طراحان قرار گرفته است.

۴- خصوصیات عالی در مقابل یخ زدگی و فرسایش ناشی از آن و مقامت در برابر نفوذ رطوبت و آب: نظر به اینکه فوم بتن در قشرهای سطحی دارای تخلخل فراوان می باشد در نتیجه شکاف های موئین و درزهای کمتری در سطح ایجاد میشود و اگر پوشش فوم بتن با ضخامت کافی مورد استفاده قرار گیرد در مقابل خطر نفوذ باران و رطوبت مقاومت مطلوبی خواهد داشت. .

۵- مقاومت فوق العاده در مقابل آتش: مقاومت فوم بتن در مقابل آتش فوق العاده

می باشد.

به طور مثال قطعه ای از نوع فوم بتن با وزن فضایی ۷۰۰ الی ۸۰۰ کیلوگرم در متر مکعب که حداقل ۸ سانتیمتر ضخامت داشته باشد به راحتی تا ۱۲۷۰ درجه سانتیگراد را تحمل می نماید و اصولا در وزن های پایین تر غیرقابل احتراق است.

۶- قابل برش بودن: به دلیل قابل برش بودن با اره نجاری و میخ پذیر بودن آن، کارهای سیم کشی و نصب لوازم برقی و تأسیسات خیلی سریع و به راحتی قابل عمل خواهد بود.

کاربرد فوم بتن در ساختمان

۱- شیب بندی پشت بام: فوم بتن با صرفه ترین و محکم ترین مصالح سبکی است که می توان از آن برای پوشش شیب بندی استفاده نمود. نظر به اینکه با دستگاه مخصوص به صورت بتن یکپارچه در محل قابل تهیه و استفاده است می توان مستقیما روی آن را عایق بندی یا ایزولاسیون نمود.

۲- کف بندی طبقات: به دلیل سبکی وزن فوم بتن و آسان بودن تهیه آن، می توان تمامی کف طبقات، محوطه و بالکن کف ساختمان را بعد از اتمام کارهای تأسیساتی با آن پوشانده و بلافاصله عملیات بعدی را مستقیما روی آن انجام داد.

3- بلوکهای غیر باربر سبک: با بلوکهای توپر به ابعاد دلخواه می توان تمامی کار تیغه بندی قسمتهای جدا کننده ساختمان را با استفاده از ملات یا چسب بتن انجام داد. با این نوع بلوکها علاوه بر اینکه از سنگین کردن ساختمان جلوگیری می شود عملیات حمل و نصب خیلی سریع انجام می گیرد و دستمزد کمتری هزینه می شود. پس از اجرای دیوار می توان مستقیما روی آن را گچ نمود. این بلوکها دارای وزن فضایی بین ۸۰۰ الی ۱۱۰۰ کیلوگرم می باشند.

بتن سبک سازه ای

۴- پانل های جداکننده یکپارچه و نرده های حصاری جهت محوطه و کاربری در موارد خاص: جهت ساخت دیوارهای سردخانه ها، گرم خانه ها و سالنهای ضد صدا می توان در محل با قالب بندی، فوم بتن را به صورت یکپارچه عمودی ریخت. به دلیل ویژگی عمده عایق بودن این نوع بتن، جهت عایق بندی سردخانه ها، گرم خانه ها، پوشش لوله های حرارتی و برودتی و … کاربرد مهمی دارد. ضمنا به دلیل اینکه عایق صدا می باشد برای موتور خانه ها و اتاق های آکوستیک مورد استفاده وسیع قرار می گیرد.

خلاصه خصوصیات بتن سبک

 ۱. بتن سبک ماده ای است با ترکیبات جدید و فوق العاده سبک و مقاوم

۲. مواد تشکیل دهنده بتن سبک عبارتست از سیمان، پوکه، سیلیس، ورموکولیت و…

٣. در این بتن همانند بتن های عادی از ماسه استفاده نمیشود.

۴. عدم وجود ماسه در این بتن باعث سبکتر شدن بتن تولیدی می شود.

۵. عدم وجود ماسه باعث همگن تر شدن ساختار بتن گردیده و باعث میشود که مواد تشکیل دهنده که تقریبا از یک خانواده می باشند و بهتر همدیگر را جذب کنند.

  1. ساختمان این بتن متخلخل بوده و این مسئله پارامتر بسیاری موثری است. چون تخلخل موجود در بتن باعث مقاوم شدن در برابر زلزله و عایق شدن در برابر صدا، گرما و سرما می گردد.

۷. ترکیبات این بتن به گونه ای عمل می کند که حالت ضد رطوبت به خود گرفته و به مانند بتن معمولی که جذب آب دارد عمل نکرده و آب را از خود دفع می کند. اما این بتن تحت فشار مستقیم (پرس) ساخته میشود.  بدلیل شکل گیری بتن در فشار، ساختار آن دارای یکپارچگی قابل قبولی است.

۱۰. بتن سبک در قالبهای طراحی شده توسط متخصصین، بصورت یکپارچه ریخته می شود.

۱۱. بدلیل یکپارچگی در نوع ساختمان بتن، قطعه تولیدی از استحکام بالایی برخوردار شده و مقاومت بالایی نیز در برابر زلزله از خود نشان خواهد داد.

۱۲. برای تقویت این بتن می توان از یک یا چند لایه شبکه فلزی در داخل بتن استفاده کرد که این حالت همانند مسلح کردن بتن معمولی به وسیله میلگرد می باشد.

۱۳.هزینه تولید این نوع بتن از دیگر مواد ساختمانی به نسبت ویژگی آن ارزانتر است.

۱۴. زمان بسیار کمتری جهت تولید دیوارهای بتنی سبک یا قطعات دیگر لازم است.

۱۵. پرت مواد اولیه جهت تولید بتن سبک بسیار کمتر از بتن معمولی است. چون تمام مراحل تولید در محل مشخصی صورت گرفته و جهت تولید پروسهای طراحی گردیده است.

۱۶. بدلیل طراحی کلیه مراحل توید و وجود نظارت بر تمامی این مراحل ماده تولیدی می تواند دارای استاندارد خاصی تعریف شده باشد. (مهندسی ساز)

 ۱۷. خرید مصالح به طور عمده صورت می گیرد و هزینه کمتری برای سازنده در بر خواهد داشت و در نهایت خانه پیش ساخته با قیمت پایین تری عرضه می گردد.

۱۸. قطعات تولیدی در کارخانه از آزمایشات کنترل کیفیت گذر کرده و در صورت تأئید شده به بازار مصرف عرضه می گردد.

۱۹. سطح بتن سبک مسطح بود که می توان با یک ماستیک کاری با آن رنگ آمیزی کرد.

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان