دانه های الیافی

فهرست

دانه های الیافی

الیافی که بیشتر موارد در ترکیب بتن مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از :

۱- آزبست یک نوع سنگ الیافی طبیعی است که در ساختمان کاربرد فراوان دارد. از آزبست سیمانی برای پوشش سقف های شیب دار استفاده میشود.

نقش آب در بتن چیست؟

٢- الیاف شیشه ای: این نوع الیاف مصنوعی بوده و لذا می توان آنها را با اشکال مختلف و اندازه مورد نظر تهیه نمود. یک نوع از این الیاف برای مسلح کردن موشکهای فضایی به کار می رود.

٣- الیاف فلزی: برای تهیه این الیاف از فلزهای مختلف استفاده می شود و فلزهایی که کاربرد بیشتری دارند عبارتند از: آلومینیوم، برنج و طلا. اگر بخواهیم الیافی را با مقاومت بالا تولید کنیم بهتر است از فولاد استفاده شود وانیوم دارای مقاومت زیادی

به کار می رود.

۴- دانه های آجر شکسته: اگر حجم بتن ریزی زیاد بوده و تفاوت فرسایش بتن مطرح نباشد از این دانه ها می توان استفاده نمود. لازم به ذکر است که آجرهای شکسته باید عاری از گرد و غبار باشد. زیرا در غیر این صورت از مقاومت بتن می کاهد. ( برای اینکار دانه های گرانول یونولیت هم مورد تست قرار گرفته ولی نتیجه مطلوب حاصل نشده )

مخلوط کردن بتن به صورت پیمانه ای

برای این که بتوانیم به نسبت معین ترکیب کنیم از پیمانه استفاده می نمائیم به ازای هر پیمانه ( حجم یک کیسه) سیمان در حدود دو پیمانه ماسه و چهار پیمانه شن به کار می بریم.

نگهداری بتن

در صورتی که حجم کار زیاد باشد برای مخلوط کردن بتن از بتونرهای با ظرفیت ۲۰۰ لیتر استفاده میشود و در صورتی که حجم کار زیاد تر باشد. می توان از بتونیرهای ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتری استفاده نمود. امروزه می توان بتن مورد نظر را کارخانه سفارش داد و این به وسیله ماشین های مخصوصی به کارگاه حمل می شد نحوه استفاده بهتر از پمپ در بتن ریزی به شرح زیر است. به هر صورت برای این که مواد بتن بهتر مخلوط شوند باید از ویبراتور استفاده نمود.

خزش بتن

منظور از خزش این است که در اثر بار گذاری روی بتن آرمه تغییر شکلی در آن ایجاد می شود و این تغییر شکل در اثر مرور زمان زیاد می شود. به طور کلی در مورد خزش بتن می توان مطالب زیر عنوان نمود:

 الف)تغییر شکل نهایی چندین برابر تغییر شکل اولیه آن است.

ب)مقدار تغییر شکل متناسب است با مقدار بار و به عبارت دیگر در اثر ازدیاد بار مقدار تغییر شکل افزایش پیدا می کند.

 پ)تغییر شکل حاصله هرگز از بین نمی رود و پس از برداشت بار نیز مقدرای از آن باقی می ماند.

تغییر شکل باقی مانده

نمونه ای از ازدیاد تغییر شکل های بتن تحت تأثیر بار ثابت در طول زمان، خزش و برگشت خزش

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

نمودار تغییر شکل بتن
دستگاه ویبراتور بتن
دستگاه ویبراتور بتن
دستگاه ویبراتور بتن
ماشین میکسر بتن

قالب بندی

برای احداث ساختمان های بتنی احتیاج به قالب داریم. این قالب ها ممکن است فلزی یا آجری و یا فایبر گلاس باشد.

١- قالب چوبی: این قالب ها از قطعات الوار و تخته ساخته شده و برای اتصالات آن از پیچ و مهره استفاده میشود.

باید توجه داشت که هنگام پر کردن قالب از بتن نیروی زیادی به آن وارد می شود بنابراین باید پشت قالب چوبی، پشت بند و دستکهایی زده شود. بهتر است چوبهایی که برای قالب مورد استفاده قرار می گیرد قبلا رنده و بتونه شود.

برای اینکه در موقع بتن ریزی شیره بتن خارج نشود می توان به دو طریق عمل کرد.

 الف)قرار دادن اسفنج داخل قالب

 ب)نصب نوار فلزی در داخل قالب چوبی

۲- قالب فلزی: برای ستونها که معمولا ابعاد آن در هر طبقه یکسان است بهتر است از قالب های فولادی استفاده کنیم. و همچنین قالب های فلزی در دیوارها و سدهای بتنی به کار میرود.

به طور کلی بهتر است همواره از قالب های فلزی استفاده شود. زیرا هم استحکام بیشتری دارند و هم همیشه می توان از آنها استفاده نمود.

٣- قالب های آجری: برای پیها می توان از دیوارهای ۱۱ تا ۲۴ سانتی متر برای قالب بندی استفاده نمود. نکته قابل توجه این است که ضخامت دیواری که برای قالب در نظر میگیریم بستگی به ارتفاع فونداسیون و طول آن دارد. ناگفته نماند که هزینه دیوارهای آجری که برای قالب در نظر میگیریم بسیار ارزان خواهد بود. نکته قابل توجه این است که باید پشت دیوارها قبل از بتن ریزی خاک ریزی شود تا در موقع بتن ریزی، دیوارها که به منظور قالب ایجاد شده تغییر شکل ندهد.

بارهای وارده به قالب:

این بارها عبارتند از:

الف)بار ناشی از بتن ریزی.

ب)بار ناشی از خمیری بودن بتن.

 ج)بار ناشی از سقوط بتن

بنابراین باید در پشت قالب ها از کلاف و پشت بند استفاده شود که این کلاف ها و پشت بندها بتواند در مقابل نیروهایی که گفته شد مقاوم باشد تا هیچ گاه تغییر شکلی پس از بتن ریزی در قالب ایجاد نشود.

نکاتی که باید در ساختن قالب توجه نمود، عبارتند از:

در مورد ستونها شاغول بودن و در مورد تیرها تراز بودن آنها بسیار مهم است و همچنین باید جدار کلیه قالبها، قبل از بتن ریزی به روغن آغشته شود.

قالب بندی بتن

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان