یونولیت تزریقی

یونولیت تزریقی و مراحل تولید آن

فرآیند تولید یونولیت تزریقی با وجود شباهت هایی که به پروسه تولید بلوکهای مادر دارای تفاوت‌های زیادی می باشد که در این مقاله قصد داریم شرح آن را ذکر کنیم.

در این بخش از تولید ماشین‌آلات جدیدی به پروسه تولید اضافه می‌شود و مراحل کمی متفاوت صورت می‌گیرد مراحل کلی عبارتند از

  • پیش پخت
  • قالبگیری
  • تثبیت و تبخیر آب

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

در ظاهر عنوان مراحل ساخت یونولیت  تزریقی با بلوکهای مادر یکی است اما در جزئیات تفاوت های زیادی وجود دارد.

یک مرحله اول پیش پخت همانطور که در مقالات قبلی در مورد پلیمریزاسیون یونولیت ذکر شد مواد اولیه با گرد های متفاوتی در پالایشگاه تولید و توزیع می‌شود مواد اولیه مورد استفاده در یونولیت های  تزریقی باید حتماً از ریزترین گریدها تهیه شود مواد تهیه  شده جهت انجام پیش انبساط در داخل  دستگاه  pre-expander یا به اصطلاح مواد پز batch وارد می‌شوند همان طور که قبلا توضیح دادیم دستگاه مواد پز دارای پروانه‌ های استیل جهت هم زدن مواد اولیه است مواد در داخل بخار ۹۰ درجه با فشار بیشتر از نوع قبلی حدود یک و نیم بار به صورت گرانول در می آید؛ و سیلوهای دستگاههای تزریق هدایت می شود و در آنجا به حالت بلوغ می رسد.

ماده اولیه ساخت یونولیت / تولید پلی استایرن انبساطی

زمان رسیدن به بلوغ جهت مواد تزریقی بسیار کمتر از نوع بلوک مادر می باشد و حدوداً یک الی دو ساعت بیشتر نیست.

پس از حالت بلوغ مواد به وسیله شیر های مخصوص که دارای دو ورودی یکی هوای فشرده با فشار ۸ بار و دیگری ورودی مواد وجود دارد به قالب تزریق می شود و پس از وصل شدن بخار آب ۱۸۰ درجه فشار بالا به قالب فشار بخار از طریق نازل های متعدد بخار به داخل قالب هدایت می‌شود و گرانول های یونولیت پس از انبساط نهایی در هم تنیده و به شکل قالب درمی‌آیند.

در این مرحله برای تثبیت ابعاد فیزیکی قطعه به وسیله آب سرد که از طریق یک مدار جداگانه به قالب وارد می‌شود و به قطعه یونولیتی شوک حرارتی می‌دهد در نهایت با وصل شدن هوای فشرده به نازل های بخار قطعه از داخل قالب بیرون داده می‌شود و آماده انبار کردن است یونولیت به دست آمده به لحاظ ابعاد فیزیکی پایدار بوده و در مرحله تثبیت فقط باید آب

موجود در آن تبخیر شود و احتیاجی به گرمخانه و تنظیمات خاص دما وجود ندارد.

مراحل طراحی قالب تزریق یونولیت

برای طراحی قطعه یونولیتی ابتدا مشتری یک نقشه اولیه یا نمونه اولیه را در اختیار کارشناسان قالبسازی قرار می‌دهند و کارشناس نقشه سه بعدی نهایی قطعه را به وجود می‌آورد و سپس متناسب با اندازه قالب و اینکه میزان نیاز مشتری به قطعه در واحد زمان چقدر می باشد تصمیم می گیرد که قالب چند کبیتی (واحد شمارش قالب) طراحی شود.

یعنی تصمیم می‌گیرد که دستگاه پرس در هر ضربه چه تعدادی از قطعه جمهوری را تولید کند بعد از مشخص شدن تعداد و کویتی حجم بیرونی قالب توسط ریخته گری آلومینیوم تولید شده و بر اساس شکل و نقشه نهایی قطعه یونولیت قطعی یونولیتی ماشین کاری انجام می شود و سوراخ هایی برای اتصال نازل های بخار در سرتاسر قالب تعبیه می‌شود

این سوراخ ها باید همه سطح قالب را به یک میزان پوشش دهند و در جایی که چند میزان سوراخ‌ها کافی نباشد بخار سانی درست انجام نشده و قطعه در آن نقاط دارای پوکی می‌شود و حتماً باید اصلاح شوند.

طراحی قالب و میزان مقاومت صفحات آلومینیومی نقش زیادی در عمر قالب خواهند داشت بنابراین قیمت تمام شده قالب های یکسان می تواند بر اساس مواد مصرفی متفاوت باشد.

یونولیت رنگی

در بعضی از کاربرد های یونولیت تزریقی احتیاج است که محصول نهایی رنگ بندی داشته باشد و مشتری درخواست دارد محصول مورد نظر در رنگ های متفاوتی تولید شود. همانطور که میدانید پلی استایرن انبساطی ماده ای سفید رنگ است و امکان تغییر رنگ مواد اولیه آن وجود ندارد. برای همین از یک افزودنی به نام مستر بچ برای رنگدار کردن یونولیت استفاده میکنند. مستربچ یک ماده پتروشیمی هست که مانند یک نارنجک رنگی عمل میکند و در دما و فشار مخصوصی اکسپلود شده و مواد اولیه در قالب را رنگی می کند. این مستر بچ ها با دما و فشار های متفاوت تولید میشوند و در پتروشیمی های داخلی تولید میشوند اما مستربچ مورد استفاده در یونولیت طی فرآیند پیچیده تری تولید میشود و امکان تولید داخلی آن باتوجه به مصرف پایین آن وجود ندارد. مستربچ های یونولیت مستقیما از کشور هایی مانند چین تایوان و کره وارد میشوند و مورد استفاده قرار میگیرند.

تفاوت دستگاه تزریق اتومات و دستی

دستگاه های تزریق یونولیت براساس نوع عملکرد اپراتور به دو دسته دستی و اتومات تقسیم میشود در نوع اتومات تغذیه مواد اولیه هدایت هوای فشرده و میزان فشار بخار به داخل قالب و همچنین خنک سازی قطعه تماما بصورت اتومات انجام میشود و اپراتور فقط با زدن کلید استارت منتظر تولید قطعه میشود. این نوع از دستگاه ها سرعت تولید بالایی دارند و کیفیت قطعه بدلیل ثبات المان های فیزیکی اعمال شده بسیار بالاست ولی معایبی هم دارد و آن اینکه چگالی های پایین را نمیتوان با این دستگاه ها تولید کرد و دیگر اینکه قالب های دستگاه اتومات دارای هاوزینگ مخصوص جهت اتصال به دستگاه اتومات است و از این قالب ها در دستگاه دستی نمیتوان استفاده کرد و موضوع انتقال قالب در این نوع دشوار میشود.

مراحل تولید یونولیت

برخلاف دستگاه اتومات دستگاه دستی تمام مراحل تغذیه مواد اعمال فشار بخار و خنک سازی بوسیله اپراتور و تحت کنترل اپراتور انجام میشود و قالب مورد استفاده در این دستگاه ها بسیار ارزان تر است.