بتن چیست

فهرست

بتن چیست + تاریخچه بتن

تاریخچه بتن

یکی از مصالح قابل اهمیت که امروزه کاربرد فراوان دارد بتن است. باید خاطر نشان نمود که این ماده به طور ناگهانی کشف نگردید بلکه در روزگار گذشته از آن استفاده می شده و بدریج نحوه تولید آن پیشرفت نموده است. اولین قالب بتنی مسلح در سال

۱۸۴۸ توسط شخصی به نام لام بوت ( Lambot) از شبکه های مستطیل شکل دارای میلگرد ساخته شد.

در سال ۱۸۷۲ شخصی به نام مونیر ( Monier) موفق به ساختن یک منبع آب که گنجایش آن حدود ۱۲۰ متر مکعب بود گردید.

مواد تشکیل دهنده بتن

اولین کتاب بتن آرمه در سال ۱۸۸۷ توسط شخصی به نام کوئن ( Koene) نوشته شد. در این کتاب دو اصل رعایت شده بود.

الف – نیروهای کششی توسط فولاد تأمین می شود.

 ب – مقدار تغییر شکل ایجاد شده در بتن و فولاد تقریبأ مساوی است.

از آنجایی که بتن با فشار کار می کند برای این که این ماده بتواند در مقابل کشش کار کند آن را مسلح می کنند و یا به عبارت دیگر داخل بتن میلگرد کار گذاشته می شود. با توجه به این که ضریب انبساط حرارتی فولاد و بتن نزدیک است این نزدیکی ضریب انبساط حرارتی باعث نمی شود که این دو حجم با هم بهتر کار کنند.

همواره باید از میلگرد آجدار استفاده نمود زیرا این میلگردها مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد ساده دارند و از طرفی میزان چسبندگی بیشتر خواهد بود. لازم به تذکر است که امروزه میلگردهایی به بازار عرضه می گردند که مقاومت فشاری آنها چندین برابر مقاومت فشاری میلگردهای قبلی است.

شکل :نمونه ای از سازه بتنی

سازه بتنی

کشف جدید بتن پیش تنیده یک انقلاب در تکنولوژی بتن بوجود آورد. در این روش قبل از این که فولاد را در داخل بتن قرار دهند آن را می کشند.

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

مزایا و معایب بتن

مقاوم بودن در مقابل رطوبت و آتش سوزی در ساختمان هایی که دارای اسکلت فلزی و سقف طاق ضربی است در اثر رطوبت زیاد سقف ساختمان فرو می ریزد در صورتی که در ساختمان های اسکلتی بتنی با سقف تیرچه یونولیت یا سقف بتنی در اثر رطوبت هیچ گونه خطری در سقف ایجاد نمی شود. ساختمانهای بتنی در مقابل آتش سوزی ساعتها مقاومت می کند و فقط متحمل صدمات سطحی می شود.

آزمایش نرمی و سطح مخصوص سیمان

با توجه به ارزان بودن شن و ماسه و سیمان که قسمت اعظم ساختمان بتنی را تشکیل می دهد و همچنین با توجه به ارزان بودن قیمت میلگرد نسبت به تیر آهن به این نتیجه می رسیم که در هر صورت ساختمانهای بتنی ارزان تمام می شود.

از طرفی ساختمان های بتنی نیز می تواند شکل پذیری داشته باشد بنابراین در صورتی که از دایره، نیم دایره و یا اشکال دیگر در ساختمان استفاده میشود بهتر است از بتن استفاده شود. ضمنا در پوشش ساختمانهای بزرگ مانند پوشش گنبدی و یا غیره می توان به آسانی با بتن مسلح این سقف ها را پوشش داد.

امروزه سالن های اجتماعات و فرودگاهها را با سقف های پوستهای بتنی پوشش میدهند. با این روش می توان فضای بزرگی را بدون ستون ایجاد نمود و به زیبایی سالن افزود.

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

معایب ساختمانهای بتنی

 ١- قطور بودن ستونهای و تیرها

۲- احداث ساختمانهای بتنی احتیاج به زمان زیاد دارد (مثلا برای خشک شدن شمع زیر تیرها لااقل باید بعد از ۱۵ روز باز شود)

3- ساختمانهای بتنی غیر قابل تغییر هستند.

 ۴- امکان اجرای ساختمانهای بتنی در مناطق دور افتاده وجود ندارد.

با توجه به این که از احداث ساختمانهای بتنی انتظار عمر بیشتر را داریم باید مقاومت های فیزیکی و شیمیایی آن را زیاد کنیم. لذا اقدامات زیر باید صورت گیرد تا مقاومت بتن از نظر فیزیکی و شیمیایی زیاد شود.

1-انتخاب نوع سیمان مناسب و مقاوم با توجه به شرایط محیطی

2-نفوذ پذیری بتن باید حداقل ممکن با شرایط زیر باشد.

الف)نشت بتن کم باشد. آب اختلاط کم باشد. درجه تو پری زیاد باشد. عیار سیمان بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب باشد.

ب)آب اختلاط کم باشد چرا که هر چه مقدار آن کم باشد نفوذ پذیری کمتر می شود.

ج)درجه توپری زیاد باشد.

 با توجه به این که بتن مجموعه ای است از سنگدانه های شن و ماسه با مخلوط آب و سیمان است. مکانیزم آن چنین است که اگر مقداری شن و ماسه با هم مخلوط کنیم و به اندازه کافی به آن آب نیفزائیم آنگاه به این مجموعه نیرو وارد کنیم خیلی زود گسسته خواهد شد. ولی اگر به آن آب اضافه کنیم و بعد از چند ساعت نیرو وارد کنیم این مجموعه قادر است که بار را تحمل کند. پس آب اثر خاصی روی این مجموعه می گذارد. در این مجموعه فقط بین آب و سیمان فعل و انفعالات شیمیایی صورت می گیرد یعنی آب و سیمان به صورت چسب در می آیند که دانه های شن و ماسه را به هم می چسباند.

جدیدا از یونولیت سقفی در ساختمان های بتنی نیز استفاده می شود.

سنگدانه ها ی بتن

سنگدانه ها (شن و ماسه) حدود ۶۰ تا ۷۵٪ حجم بتن را تشکیل میدهند. سنگدانه ها باید دارای خواص زیر باشند:

– مقاوم بودن آنها : بتنی که با این سنگدانه ها ساخته می شود باید در برابرمقاوم بودن آنها و بتنی نیروهای وارد مقاوم و نیز اقتصادی باشد.

– دوام  و طول عمر داشته باشد شن و ماسه نباید طوری باشد که در مجاورت هوا یخ بزند و شکسته شود.

استاندارد شن و ماسه به قرار زیر است:

نمره الک:”1 ، “3.4،”1.2،”3.8، “3.16، یا 4 و …