مواد تشکیل دهنده بتن

فهرست

مواد تشکیل دهنده بتن

تعیین بهترین درصد ترکیب شن و ماسه

برای این که ببینیم کدام ترتیب شن و ماسه از همه بهتر است یعنی کدام ترکیب متراکم تر است شن را در ظرف ریخته و وزن مخصوص آن را بدست می آوریم. برای این کار به طریق ذیل عمل می کنیم.

ابتدا وزن مخصوص ها را بدست می آوریم. با توجه به درصد ماسه نمودار (۲۰ درصد ماسه با شن، ۴۰ درصد ماسه با شن یا ۶۰ درصد ماسه و شن) رسم می کنیم. سپس با توجه به نمودار حاصل بهترین ترکیب شن و ماسه را تعیین می نمائیم. و یا این که با توجه به رطوبت نسبی سنگدانه ها و یا نسبت آب و سیمان در بتن و همچنین با توجه به اسلمپ بتن از جدول های مربوط بهترین ترکیب شن و ماسه را تعیین می نمائیم.

موارد استفاده الیاف بتن

مدول نرمی ماسه

ضریب نرمی ماسه: مجموع درصدهای مواد مانده روی الکل های شماره ۴-۸-۱۶ – ۱۰۰-۵۰-۳۰

و تقسیم بر صد را ضریب نرمی ماسه یا مدول نرمی می نامند.

این آیتم در آئین نامه AS.T.M تعریف شده و نمایشگر درشت و ریزی ذرات ماسه می باشد. معمولا در ماسه های مصرفی در ساخت بتن مدول نرمی بین3.1-2.6 می باشد.

تقسیم بندی سنگدانه ها از نظر شکل ظاهری

سنگدانه ها را از نظر شکل ظاهری می توان به چهار گروه تقسیم نمود:

۱- سنگدانه های گرد گوشه: این نوع سنگدانه ها بیشترین تراکم را دارند و کمترین فضای خالی ممکن را پیدا می کنند و به این جهت بهترین نوع سنگدانه ها در ساختن بتن محسوب می شوند. بیشتر این نوع سنگدانه ها از رودخانه بدست می آید.

۲- سنگدانه های نامنظم: سنگدانه های نامنظم که بیشتر از شکستن سنگ های بزرگ بدست می آید تراکم کمتری نسبت به سنگدانه های گرد گوشه دارند.

۳- سنگدانه های گوشه دار: این سنگدانه ها نیز جزء دسته گروه ۲ بوده و تراکم کمتری نسبت به ۲ گروه فوق دارند.

۴- سنگدانه های پولکی شکل: این سنگدانه ها به سبب دارا بودن بیشترین فضای خالی مصرفی در بتن ندارند زیرا شکل دانه ها در تراکم بتن اثر می گذارند و وقتی بتن را در قالب میریزیم، هرچه دانه ها گرد گوشه تر باشند آسانتر روی هم می لغزند و در قالب جای می گیرند.

اندازه سنگ دانه ها نیز بایستی از حد معینی که بر حسب نوع بتن مشخص می شود بیشتر نباشد. ولی به طور کلی می توان گفت که هر چه ابعاد سنگدانه ها بزرگ باشد مصرف سیمان در بتن کمتر خواهد بود و هر چه سنگدانه ها ریزتر باشد نتیجتأ سطح مخصوص بیشتری دارند و نهایتا مصرف سیمان را افزایش خواهند داد.

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

سنگدانه ها از نظر دانه بندی

سنگدانه ها از نظر دانه بندی و نمودارهای مربوط به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

1- دانه بندی پیوسته.

۲- دانه بندی گسسته.

دانه بندی

دانه بندی پیوسته

به صورتی است که قطر مصالح سنگی رفته رفته به طور پیوسته تغییر می کند. در این نوع دانه بندی فضای خالی هر گروه توسط گروه کوچک تر پر و به این ترتیب بتن متراکم خواهد شد.

دانه بندی غیر پیوسته (گسسته):

قطر دانه ها پیوسته تغییر نمی کند. لازم به یاد آوری است که در مصالح گرد گوشه دانه بندی پیوسته و در مصالح شکسته دانه بندی غیره پیوسته مناسب تر است.

لذا شرایط سنگدانه هایی که جهت بتن ریزی در ستون ها، تیرها و دال ها مورد استفاده قرار می گیرد. طبق آئین بتن ایران چنین است:

1- قطر سنگدانه ها نباید بیشتر از1.4 و1.5 کوچک ترین بعد قطعه بتنی باشد.

 ۲- قطر سنگدانه ها نباید بیش ازفاصله آرماتورها باشد.

٣- قطر سنگدانه ها نباید بیش از فاصله قالب از آرماتور باشد. (پوشش بتن).

 از سه عدد بدست آمده کوچک ترین مقدار آن بزرگترین قطر سنگدانه مورد مصرف در بتن خواهد بود. قطر دانه های شن در ساختمان های معمولی اگر ابعاد ایجاد نماید می توان تا ۵۰ میلی متر و در سازه های بزرگ مثل سدها و شالودهها تا ۲۵۰ میلی متر باشد.

سیمان مصرفی در بتن

سیمان پس از ترکیب با آب همانند چسبی است که سنگدانه های مورد مصرف ن جهت ساختن بتن را به هم می چسباند. سیمان در ترکیب با آب ۸۰٪ هیدراته شده و این امر باعث می گردد که بتن مقاوم گردد.

علت افزایش مقاومت بتن در طول زمان وجود ذرات سیمان آزاد در بتن است که حدود ۸۰٪ سیمان در همان روزهای اول

(تا ۲۸ روز) هیدراته میشود. اگر ساختمانهای بتنی همیشه در معرض رطوبت باشد باعث هیدراته شدن سیمانهای آزاد داخل بتن شده و در طول زمان مقاومت بتن بالا می رود. یعنی در طول ۲۰ تا ۲۵ سال حدودة به ۱۰۰٪ می رسد.

بتن چیست

نمونه ای از تغییرات مقاومت بتن در طول زمان برای بتنی که از سیمان پرتلند ساخته شده باشد در جدول ۲-۱ داده شده است.

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

تغییرات مقاومت بتن درطول زمان

مقاومت بتن

در جدول فوق ازدیاد مقاومت بتن در طول زمان طبق توصیه آئین نامه بتن می باشد. و از مقاومت های ازدیاد یافته در اثر بالا رفتن سن بتن (جدول بالا) فقط موقعی باید استفاده شود که ثابت شود مصالح مورد استفاده می توانند چنین مقاومتهایی را ایجاد کند.

قابل توجه که حد اقل سیمان مصرفی در بتن آرمه باید 250کیلوگرم برمترمکعب باشد.در ایران معمولا سیمان مصرفی در سازه های بتن آرمه حدودا 300 کیلوگرم بر مترمکعب است.